HumanHarmony

Tanker - Følelser - Kropp

Her & Nå

Del 1 Narsissistiske trekk og de psykologiske prosessene

Del 2 Narsisisstiske trekk og de psykologiske prosessene

Blogg

Frykt

Posted on

Min erfaring om hva frykt gjør fysisk med og i meg.

 

Frykten som fortsatt vekkes i meg når jeg møter utfordringer er ikke så lammende som den en gang var, jeg ble ofte sengeliggende. Det er to år siden nå, men det føles ikke lenge siden at jeg sto med telefonen i hånden for å ringe etter hjelp, men den ble bare en rar ting i hendene mine, da ble frykten lammende.                       Jeg skapte uttrykket hverdagsangsten for noen år tilbake når jeg kjente hva en krangel gjorde med meg fysisk, etterhvert ser jeg at angsten gir seg uttrykk i alle slags mulige forkledninger som gjør at den ikke er lett å kjenne igjen.

For meg ville en verden uten konflikter og vonde ting være et bra sted å leve, men slik fungerer det ikke, vi lar oss styre av urinstinkter og mønster som ofte kan føre til at interaksjonen oss mennesker imellom blir særs vanskelig til tider. Når frykten rammer i dag kjenner jeg det ved at jeg blir svimmel, dulter borti ting, distre, hissig, hodepine og at pulsen øker enormt fra det normale, det vekker en virkelig ubehagelig følelse i hele kroppen, som om hele kroppen sitrer og jeg blir svimmel av å ligge på sofaen. Så selv om jeg har jobbet med mine mønstere i samtaleterapi og gjør yoga nesten daglig så får jeg allikevel reaksjonene i kroppen, disse reaksjonene må jeg leve med hvis jeg da ikke velger å leve helt isolert, men det som har hjulpet meg til å kunne stå mer stødig i denne frykten er å stå stødig i meg selv, jeg kjenner ikke lenger tvil over hva jeg trenger for å få roet ned frykten, jeg kjenner ikke lenger tvil til meg selv (jeg burde ikke ha... jeg kunne sagt eller gjort det og det isteden for da hadde ikke dette skjedd) jeg har skapt et rom til å være mer enn bare frykten. Hvis du kjenner deg igjen i noe av dette kan det kanskje hjelpe å snakke med de som står deg nærmest slik at de forstår, kanskje de da til og med vil hjelpe til for å redusere frykten og det som skjer i kroppen din.

For det som skjer i min kropp og din kropp er også helt normale reaksjoner, det settes nemlig i gang 300 små eller store reaksjoner i kroppen vår når vi trigges av redsel eller tankesurr mm, og hele nervesystemet settes i aktivitet.

 

Årsaken til at jeg har denne frykten i kroppen er at jeg har opplevd hendelser i barndommen som har fremkalt dette i meg.                                                                                                                                                         Jeg vil umiddelbart legge til at mye avhenger selvfølgelig av følsomhetsgrad hos enkelt mennesket, andre ville kanskje ikke reagert på samme måte som meg, i tillegg er slike mønster som frykt, skam mm arvelig, da det kan skje endringer helt ned på gen-nivå.

 

Opp igjennom livet har jeg selvfølgelig møtt denne frykten uten å vite hva den har gjort med meg, et av resultatene slik jeg ser det er den autoimmune lidelsen jeg fikk som 18 åring, den kunnskapen jeg har om stress i kroppen i dag viser meg at gener og stress har vært en utløsende faktor, så følger selvfølgelig menneskelige relasjoner og interaksjoner som har vært både lærerike, nyttige og ødeleggende.

 

I studietiden for å bli Psykosyntese Samtale Terapeut var jeg nødt til å løfte frem det jeg effektivt har bygget opp et forsvar mot, jeg ble bevisstgjort at "det jeg en gang la over på andre" det er noe som skjer i meg som ingen andre har ansvar for, en episode står veldig tydelig frem i meg når jeg skriver dette er; vi skulle dele våre livshistorier for resten av klassen, jeg fortalte min med en tydelig avslappet holdning uten å la meg påvirke noe spesielt, jeg hadde egentlig jobbet meg gjennom så mye av min fortid med samvlisbrudd osv, så jeg kjente dette berørte meg ikke så mye, jeg hadde i tillegg mye aksept og forståelse for alt som hadde skjedd at jeg egentlig kunne bli samtaleterapeut med en gang.... trodde jeg!                                                                         For det som skjedde når en av mine klassekamerater delte en lignende historie, da brøt jeg fullstendig sammen, jeg gråt resten av den skoledagen fordi jeg synes selvfølgelig så synd på den personen som hadde opplevd dette.                                                                                                                                                     Det jeg har fått lære gjennom dette er at vi overfører mye av vårt eget over på andre, så ved å høre denne historien kunne jeg endelig ta ut min egen sorg for alt fordi jeg synes så synd på denne andre..

Videre ble jeg ble bevisstgjort at det er enkelte ting/personer det er greit å ta avstand fra i en periode for så å jobbe seg gjennom det som trigger egne reaksjonsmønstere, men det å for alltid værne seg fra det som trigger er ingen god løsning, da blir man meget redusert i sitt virke for da blir det plutselig veldig mye som trigger etterhvert.

For deg som leser dette så bli da bevisst en ting! Det andre sier om deg til deg eller til andre, det er hvordan den andre opplever deg ut i fra sine egen preferanser og opplevelser i oppveksten, da er det lov til å protestere, ikke la noen tillegge deg egenskaper som du ikke kjenner deg igjen i!                                               For det er dette du opplever når noen sier noe om deg som du ikke kan kjenne deg igjen i.

 

Det var etter at jeg begynte å jobbe som MediYoga instruktør at jeg virkelig kjente hva som skjedd i kroppen når jeg ble redd, nå kjenner jeg det og kan beskrive det, jeg kan fortelle det til de jeg har behov for å dele det med, og forhåpentligvis bli møtt med forståelse slik at frykten kan roe seg ned, for det er forferdelig utmattende å gå rundt med en frykt i kroppen, alt av flykt/kjemp reaksjoner settes igang i kroppen på en gang, se for deg i urtiden når vi måtte kjempe eller flykte fra en fare, da handlet det for det meste om liv eller død, det gjør det ikke i dag men reaksjonene er de samme, så når disse frykt/flykt/kjemp reaksjonene settes igang er det viktig å få roet det ned slik at det ikke varer over så alt for mange dager, du kan jo selv tenke deg hvordan det er å være på flykt i flere døgn og hva det gjør med kroppen din, derfor kjenner jeg sånn for disse stakkars flyktningene som rømmer vekk fra krigen de lever midt oppi. Det at frykten har fått fortsette å jobbe i kroppen min har ført til at jeg har fått ennå flere reaksjoner ut av min kroniske lidelse (lucky mee), for det har nemlig skjedd endringer helt ned på gennivå, hvor jeg har bygget opp et forsvar i kroppen slik at blodet mitt levrer seg, av den enkle grunn at hvis jeg blir angrepet av en bjørn så vil jeg iallefall ikke blø ihjel.... Så under hele svangerskapet med mitt yngste barn måtte jeg sette blodfortynnende sprøyter for å unngå blodpropp, til daglig holder det med å bruke blodfortynnende i tabelettform.

 

Det jeg har lært og kjent etter å ha jobbet som samtale terapeut og yoga instruktør er at frykten ligger i oss uansett hvor bevisst vi er den eller ikke, vi blir eksperter på å værne oss fra det som er vondt, enten ved å ta avstand fra det, tiltrekke oss det, bedøve det eller overkompansere med å gjøre en hel del masse annet.

Reaksjonene vil aldri helt forsvinne, men det du velger å gjøre med reaksjonen etterpå kan hjelpe deg til å få en tilværelse med mindre frykt og at du orker å fungere ved siden av i det daglige.

Takk for at du tok deg tid til å lese, og kanskje noe treffer hos deg som gjør det du tror er unormalt til noe veldig normalt <3


 

 

 

Categories: None


Comments are disabled.

Kontakt oss

This site uses Google reCAPTCHA technology to fight spam. Your use of reCAPTCHA is subject to Google's Privacy Policy and Terms of Service.

Tusen takk! Meldingen din er sendt.

Skriv gjerne en kommentar om du ønsker dette.